„Programowanie systemów agrotronicznych rolnictwa precyzyjnego”

 

1. W ramach innowacji pedagogicznej „Programowanie systemów agrotronicznych rolnictwa precyzyjnego” uczniowie w roku szkolnym 2016/2017:

a) budowali roboty;

 

b) uczyli się kierować dronem;

W rolnictwie umiejętność ta pozwala na wykorzystanie programowania w nowoczesnych urządzeniach, np. dronach monitorujących obszary rolne itp.

 

c) programowali roboty z wykorzystaniem czujników odległości;

 

d) programowali roboty z wykorzystaniem czujników odległości i światła.

 

e) poznali język c++ ;

Uczyli się m.in.: zmiennych, algorytmów iteracyjnych, algorytmach na tekstach, instrukcji warunkowych, pętli, tablic, procedur oraz wykorzystania tych umiejętności w pisaniu konkretnych programów mogących wspomóc ich przyszłą pracę w rolnictwie. Uczniowie opracowali następujące programy:

-  obliczanie średniego czasu koszenia przez kombajn zbożowy (w załączeniu),

- obliczanie kosztu zużycia prądu,

- obliczanie dawki oprysku na hektar,

- BMI,

- obliczanie czasu pobierania pliku z Internetu,

- zamiana jednostek.

 

Krótkie podsumowanie działań podjętych w I semestrze.

 

 

2. W ramach innowacji pedagogicznej klasa wzięła udział w wielu różnych przedsięwzięciach:

 

a) programie „Koduj z klasą”;

Podczas zajęć uczniowie poznali system operacyjny Linux oraz programowanie w języku Python. Ponadto poznali Django Python Web framework, dzięki któremu wykonano serwis „Kiermasz książek” i umieszczono go na stronie internetowej szkoły, uczniowie za jego pomocą mogą dodawać ogłoszenia odnośnie sprzedaży i zamiany swoich książek.

 

Kiermasz książek - wejdź

 

b) akcji promocyjnej;

Pokaz programowania jest  głównym punktem programu w czasie Dni Otwartych organizowanych
w szkole (2 min 22 s), informacja na ten temat znajdziecie na ulotce reklamowej i szkolnym plakacie.
 


 

c) w zajęciach otwartych dla uczniów gimnazjum;

Dwukrotnie w naszej szkole zorganizowałem zajęcia dla gimnazjalistów z robotyki. Uczniowie zapoznali się możliwościami programu Makeblock (telefon) oraz Mblock (PC). Podczas lekcji uczniowie zmierzyli się z trudnościami sterowania robotami oraz nauczyli się łączyć poszczególne elementy w całość.

Zdjęcia z przebiegu zajęć kliknij tu

 

d) w filmie promocyjnym „Rolnik szuka szkoły” .

15 maja 2017 roku do naszej szkoły zawitała profesjonalna ekipa filmowa tworząca kampanię edukacyjno-promocyjną szkół prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, realizowaną przez Telewizję Polską. Głównym elementem nagrania było przedstawienia realizacji innowacji pedagogicznej „Programowanie systemów agrotronicznych rolnictwa precyzyjnego”.

Audycję wyemitowano w TVP Lublin 28 i 29 maja 2017 r.:

 

 

Podsumowanie pierwszego roku wdrażania innowacji

Informacje o wszystkich powyższych działaniach były publikowane na stronie internetowej szkoły, szkolnym kanale YouTube oraz profilu społecznościowym Facebook. Innowacja pedagogiczna z zakresu programowania jest zaplanowana na 3 lata. W następnym roku planujemy również wdrożyć innowację w pierwszej klasie Technikum. Głównym celem innowacji jest przedstawienie uczniom praktycznego wykorzystania umiejętności programowania w różnych dziedzinach życia, zwłaszcza
w rolnictwie.

Podczas zajęć szczególnie ważne jest, aby kod zaprogramowany w komputerze odzwierciedlał czynności w życiu realnym, dlatego postawiłem na roboty. Pracuję w szkole rolniczej, w której uczniowie są ściśle ukierunkowani na naukę zawodu. Innowacja z zakresu programowania czasu powoduje w nich zwiększenie zainteresowania nowoczesnymi technologiami oraz innymi formami szkolenia i rozwijania swoich umiejętności.

 

Podsumowanie projektu Koduj z klasą

 

 

W następnych latach wdrażania innowacji planuję:

- tworzenie aplikacji mobilnych,

- programowanie sterowników montowanych w urządzeniach rolniczych.